donderdag, augustus 07, 2008

Zomaar iets kleins...




Als trouwbijbel hebben we de Complete Jewish Bible gekregen. En omdat ik op dat moment niet echt bezig was met één bepaald boek, dacht ik "laat ik maar eens met Genesis 1:1 beginnen" (B'resheet in het Hebr.)
Al zo vaak gelezen, dus je weet wel wat er in de NBG staat. Maar in deze rechtstreeks uit het Hebr. vertaalde Bijbel leest het toch wel ff anders. En zo kwam ik op iets heel kleins: het staat er duidelijk dat toen God alles schiep, de nieuwe dagen begonnen met de nacht. Aan het einde van de dag als het donker werd, begon de volgende dag. Op zich niet heel schokkend, maar ik ben er eens over na gaan denken en bidden en heb hierin toch een nieuw inzicht gekregen:



In chronologische volgorde heb je dus eerst de nacht, dat staat voor slapen, en daarna de dag, dat staat voor actief zijn. Maar hoe vaak draaien wij die dingen niet om? Eerst actief zijn, werken, uitstappen in geloof, enz. en als we daar moe van zijn gaan we pitten. Tuurlijk, op elke dag volgt een nacht waarin je kunt rusten, maar vanaf het begin is het net andersom bedoeld: eerst slapen, dan werken. Als je het 'geestelijk' wilt zeggen: eerst bij God komen en tot rust komen en dan uitstappen.
Ik geloof dat als we dat concept doorhebben, we heel anders in het leven kunnen gaan staan. De wereld doet het precies andersom zoals God het bedoeld heeft en moet je eens zien hoeveel mensen een burn-out hebben.



Ik weet het, het is niet wereldnieuws. Maar voor mij was het toch ff een openbaring. Ben er nu een paar weken mee bezig in mn hoofd en met God en voor mij begint het meer en meer te landen. Wilde het jullie niet onthouden :)


We gaan nu bezig met onze jeugd om Marcus te lezen en ik denk dat we er toch maar de CJB ernaast gebruiken. Ben benieuwd naar nieuwe inzichten!

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage